Sunday, June 22, 2008

Profile Awal Ashaari

>Profil Awal Ashaari

NAMA: Ahmad Awaluddin Ashaari

PANGGILAN: Awal

TARIKH LAHIR: 6 Ogos 1981

USIA: 26 tahun

KERJAYA: Pelakon, pengacara & model

TINGGI: 1.8 meter

BERAT: 70 kg

PENDIDIKAN: Sarjana Muda Filem dan Televisyen, Universiti Lim Kok

Wing dan Curtin University serta Diploma Media dan Komunikasi dari Universiti

Teknologi Mara (UiTM).

PENGALAMAN: Hos Beat TV, Teh Tarik & Cabaran Tariking F&N 2006, Sensasi, One In A Million, Sehati Berdansa dan W

FILEM: Diva, Diva Popular, Impak Maksima, Malaikat Maut, Apa Kata Hati, I’m Not Single dan Syurga Cinta.

DRAMA: Cinta Medik, Impak Maksima The Series & A Time For Us (usaha sama Malaysia - Filipina)

Saturday, June 21, 2008

Ahmad Awaluddin Ashaari - AWAL

Mengakui meletakkan ‘lima perkara’ yang wajib dicapai dalam hidup, Awal bagaimanapun lega tiga daripadanya sudah berhasil. Katanya, dia jenis orang sentiasa memastikan apa diidam tercapai walaupun sedar ia memerlukan masa agak lama.

Berusia 26 tahun, Awal berkata permulaan pembabitan dalam karier glamor diceburinya berlaku di pentas peragaan sebagai model ‘catwalk’. Namun, bosan dengan aksi sama digayakan, Awal teringin pula muncul di televisyen apabila dia pernah menjadi pembaca berita di saluran 8TV sebelum bergelar pelakon.



“Selepas itu, terbit di hati hendak jadi pengacara. Sekali lagi, tidak sangka dimakbulkan Tuhan apabila meraih peluang mengacarakan program hiburan, Beat TV di Astro Ria. Kemudian, apabila tonton drama, teringin pula hendak jadi pelakon.

“Boleh dikatakan, macam-macam saya hendak buat dan sekarang menanti peluang berlakon teater. Manalah tahu, berhasil. Bagaimanapun, impian menyanyi tetap utama walaupun setakat ini masih tidak nampak bakat itu benar-benar terserlah.

“Apa yang jelas, saya berjaya dalam bidang pengacaraan dan lakonan. Bahkan, syukur kepada Tuhan apabila rezeki mengacara dan berlakon tidak putus diterima,” katanya membawa watak Irham dalam filem baru, Syurga Cinta terbitan MIG Production Sdn Bhd.

Menyentuh soal kariernya, Awal berkata dia sebenarnya memasang impian mahu menjadi sehebat pengacara terulung tanah air, Aznil Nawawi. Katanya melihatkan kejayaan selebriti popular itu, dia mengangkat Aznil sebagai mentornya dan bercita-cita mahu berjaya seperti lelaki itu.

“Apabila seseorang itu sudah berjaya, secara tidak langsung kontroversi yang pernah ditimbulkan ditolak ke tepi. Bagi saya bukan mudah menjadi terbaik dan diharapkan biarlah suatu hari nanti diri ini mampu menjadi ‘No 1′ seperti diraih Aznil.

“Disebabkan itu, saya nekad memastikan lima perkara (karier) disasarkan ini berjaya dicapai sebelum memilih hanya satu untuk diceburi dengan serius. Bukan apa, saya melihat Aznil sangat berjaya sebagai pengacara dan lakonannya juga agak baik.

“Itu yang saya mahukan dalam hidup ini. Oleh itu, saya tidak sesekali menoleh ke belakang kecuali memandang jauh ke depan kerana kembara hidup perlu diteruskan,” katanya menyifatkan Aznil, individu bijak membawa diri dan boleh berdikari di mana saja berada.

Ditanya berapa tahun dia menetapkan sasarannya dicapai, anak jati Kampung Baru, Kuala Lumpur ini memaklumkan kemungkinan apabila usianya mencecah 29 tahun. Akuinya, mana tahu dalam dua atau tiga tahun ini semuanya akan menjadi kenyataan.

“Kini, senang cakap semua bidang yang saya ceburi ibarat eksperimen untuk mengatur strategi sebelum berjaya. Saya suka mencuba sebelum membuat keputusan. Pada saya, ia penting untuk seseorang itu benar-benar mengenal pasti bakat dan minatnya.

“Saya tahu, tidak selamanya akan aktif dalam bidang seni. Justeru, ketika ada peluang inilah saya perlu mencuba apa yang diinginkan sebelum cuma satu saja menjadi pilihan,” katanya mengakui senang memberi komitmen pada kerja berbanding peribadi.

Pernah menyertai uji bakat program realiti TV, Malaysian Idol dan Akademi Fantasia, Awal berkata setakat ini, dia belum memikirkan cinta dan kekasih. Katanya jadual seni amat padat hinggakan hanya 20 peratus saja masanya untuk diri, keluarga dan rakan.

“Rasanya, sekarang saya tidak boleh bercinta. Kerja saya menuntut pengorbanan besar apabila 80 peratus ditumpukan pada karier. Melihatkan keadaan ini, saya fikir ia bukan masa sesuai menjalin kasih dengan insan bernama wanita.

“Bukan saya menolak cinta, tetapi belum lagi ke arah itu. Kalau boleh, saya mahu berjaya dalam karier dan ia satu tuntutan. Bagaimanapun, jodoh adalah ketentuan Tuhan,” katanya terikat penggambaran berlakon drama, A Time For Us dan filem Syurga Cinta.

Menyentuh watak idamannya, Awal berkata dia mengimpikan peluang berlakon watak berat seperti penagih dadah, pembunuh upahan atau perogol bersiri. Namun, sukar untuknya mendapatkan watak itu kerana tidak sesuai dengan karakter diri.

Kata Awal, apabila bertanyakan pengarah, rata-rata mengakui wajahnya tidak sesuai. Andai kata, dia mahu mencuba juga, Awal perlu membuat perubahan diri seperti membela rambut panjang dan menguruskan badan. Jika tidak, lupakan saja.

Tuesday, June 10, 2008

Awal Ashaari Rimas Jadi Black Metal

Awal rimas jadi Black Metal
26-01-2007 01:44:47 PM
Oleh WAHIDA ASRANI

SETELAH selesai disolek untuk penggambaran filem Malaikat Maut, pengacara dan model Awal Ashaari mengeluh rimas dan tidak selesa.

Masakan tidak, daripada imej asalnya yang sering kelihatan stylo, penampilannya diubah kepada imej 'gothic' untuk disesuaikan dengan watak fanatik Black Metal di dalam filem arahan Bade Azmi itu.

"Macam mana perempuan boleh simpan rambut panjang? Rambut saya yang didandan macam ni saja pun saya dah rasa tidak selesa.

"Nak tidur sekejap pun tak boleh, nanti rambut rosak. Tapi, ok juga pakai macam ni sekali-sekala kan," kata Awal sambil ketawa sementara menantikan sesi penggambaran bermula.



Walaupun pada mulanya Awal kelihatan kurang selesa dengan 'perwatakan' barunya itu, selepas seketika dia dilihat sudah boleh menyesuaikan dirinya, malah tidak henti-henti pula merakamkan gambar bersama pelakon Que Haidar.

Di dalam filem bercorak thriller itu, Awal memegang peranan sebagai salah seorang pengikut Black Metal yang sentiasa mengagung-agungkan budaya itu sehingga sanggup memperlekehkan agama.



"Saya dulu selalu kutuk orang yang buat perkara seperti ini. Saya selalu anggap golongan ini hanya ingin cuba tarik perhatian ramai.

"Tapi, bila diberi peluang bawa watak seperti ini dan selepas saya buat kajian sendiri, baru saya sedar golongan ini bukan mencari perhatian umum, tetapi ia sudah jadi satu budaya. Amat membahayakan sebenarnya jika terjebak," ujarnya yang turut bergandingan bersama Que dan Nana ERA.

Aksi 'Black Metal' Awal (Foto The Star oleh Low Lay Phon)

Menurut Awal lagi, walaupun dia hanya melakonkan beberapa adegan saja, tetapi dia tetap merasakan tekanan membawakan watak tersebut kerana ia berbeza dengan peranan lain yang pernah dibawanya sebelum ini.

"Abang Bade berkali-kali cakap dia tidak mahu tengok 'Awal' yang biasa, walaupun hanya enam babak, biar ada impak.

"Dan agak sukar juga sebab dia suruh saya jangan senyum hingga nampakkan lesung pipit saya dalam filem ini memandangkan ini adalah watak jahat. Terpaksalah saya cuba control senyum," tambahnya lagi.

Malaikat Maut berkisarkan kepada tiga cerita yang digabungkan di dalam sebuah filem. Elemen misteri turut dimuatkan, selain kisah kehidupan yang memang berlaku di dalam diri manusia.

Turut berlakon di dalam filem ini adalah bintang-bintang muda seperti Liyana Jasmay, Sabrina Hassan, Raja Farah dan Syarizad.

Semakin laku!

Tidak dinafikan, rezeki awal semakin mencurah-curah setelah menjadi hos program realiti, One In A Million, tahun lalu.

Ekoran prestasinya yang baik, Awal terus disambar oleh stesen TV3 untuk mengendalikan pula program bual bicara Sensasi.

Itu di dalam bidang pengacaraan. Tetapi, nampaknya tahun 2007 ini Awal akan terus menyerlah di dalam bidang lakonan juga apabila setakat ini dia sudah mendapat lima tawaran berlakon filem.

"Saya sendiri tidak sangka dapat banyak tawaran untuk filem. Sedangkan setakat ini, saya hanya berlakon dua buah filem iaitu Diva dan Malaikat Maut dan tidak lama lagi untuk filem arahan Ahmad Idham pula, Impak Maksima.

"Nak kata saya hebat atau popular sangat, mungkin tidak sebab saya pun masih mentah dalam bidang lakonan.

"Rasanya, mungkin penerbit filem sekarang ingin tampilkan ramai muka baru pula dan nasib saya baik kerana mendapat perhatian mereka," ujar Awal yang setakat ini masih belum memberi kata putus untuk kelima-lima tawaran filem yang diterimanya itu.

Menurutnya, semua tawaran yang diterimanya itu melibatkan pengarah-pengarah tersohor negara. Namun begitu, Awal tidak mahu dilihat terlalu 'gelojoh' menerima tawaran-tawaran itu walaupun berpeluang bekerja dengan sutradara hebat.

"Saya amat gembira mendapat kepercayaan untuk berlakon di dalam filem-filem mereka. Setakat ini, saya sudah berpeluang bekerja dengan Aziz M. Othman, Erma Fatima, Bade dan Ahmad Idham pula nanti.

"Saya hanya berpegang kepada prinsip, setiap kerja yang saya buat perlu beri 100 peratus komitmen. Saya tidak mahu ambil semua tawaran tetapi sukar beri komitmen yang baik, tambahan pula saya perlu lihat jadual hosting job saya juga. Jika tidak ada masalah, saya pasti akan terima," kata Awal.